ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIRERynek energii elektrycznej
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


AUDYT ENERGETYCZNY
Audyt energetyczny




SERWIS INFORMACYJNY CIRE 24

PTEZ: kolejna aukcja CHP za nami; zmiany w ustawie o rynku mocy
16.07.2021r. 17:00

Redakcja CIRE
Urząd Regulacji Energetyki podsumował wyniki aukcji na premię kogeneracyjną, która odbyła się w dniach 22-24 czerwca 2021. W ramach tej puli, wsparcie skierowane było dla nowych lub znacznie zmodernizowanych jednostek wytwarzających energię elektryczną i ciepło w skojarzeniu, o mocy od 1 do 50 MW.
W efekcie czerwcowej aukcji do 7 jednostek kogeneracyjnych trafi wsparcie sięgające 451 mln zł. To ok. 22 proc. całego budżetu przeznaczonego na dofinansowanie projektów inwestycyjnych w obszarze kogeneracji, przewidzianych w tym rozdaniu.

W ramach aukcji zaoferowano do sprzedaży 18 TWh energii elektrycznej, z czego zakupionych zostało 4,8 TWh czyli 26,7 proc. całości energii, ustalonej w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 28 października 2020 r. w sprawie maksymalnej ilości i wartości energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowych wysokości premii gwarantowanej w 2021 r. Premia będzie wypłacana wytwórcom w latach 2022-2039.

Wyzwaniem dla dalszego rozwoju systemu wsparcia kogeneracji jest taka modyfikacja systemu, który z jednej strony będzie zachęcał inwestorów do udziału, brakiem nadmiernych barier administracyjnych, a z drugiej strony będzie realnym wsparciem finansowym inwestycji, opartym na dobrze zwymiarowanych parametrach, szczególnie ekonomicznych. Cieszymy się ze zmian wprowadzonych poprzez ostatnią nowelizację ustawy o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji zawartych w ustawie z dnia 20 maja 2021 r. o zmianie ustawy prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 1093). Z pewnością uelastyczniają one system wsparcia. Identyfikujemy jednak konieczność implementacji dalszych zmian, zarówno w zakresie ustawy, jak i aktów wykonawczych, w tym również parametrów mechanizmu wsparcia kogeneracji, a szczególnie aktualizacji założeń ekonomicznych, aby możliwe było jego poprawne funkcjonowanie - podkreśla Arkadiusz Szymański, przewodniczący Zespołu PTEZ ds. mechanizmów wsparcia, dyrektor Pionu Regulacji, Rynku Ciepła i Systemów Wsparcia w PGE Energia Ciepła S.A. - Tylko poprzez dopracowanie obecnego systemu wsparcia, możliwe będzie znaczne przyspieszenie procesu transformacji i pełne wykorzystanie puli środków przeznaczanych z budżetu centralnego na realizację kluczowych dla sektora elektroenergetycznego oraz sektora ciepłownictwa inwestycji.

Wsparcie zaoferowane w ramach czerwcowej aukcji trafi do:

• Celsium serwis Sp. z o.o. z siedzibą w Skarżysku-Kamiennej
• ECO Kogeneracja Sp. z o.o. z siedzibą w Opolu
• Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. z siedzibą w Dębicy
• Miejskie Przedsiębiorstwo Infrastruktury "KOS-EKO" Sp. z o.o. z siedzibą w Kościerzynie
• Ostrowski Zakład Ciepłowniczy S.A. z siedzibą w Ostrowie Wielkopolskim
• Veolia Południe Sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowskich Górach.

Zmiany w ustawie o rynku mocy

Obecnie finalizowane są prace legislacyjne (projekt obecnie procedowany jest w Senacie) nad projektem nowelizacji ustawy o rynku mocy. Nadrzędnym celem tej regulacji jest poprawa dotychczasowego funkcjonowania rynku mocy oraz osiągnięcie unijnych wymogów w obszarze emisyjności. Wprowadzono również nowy sposób naliczania opłaty mocowej tzw. stabilny profil zużycia.
Rynek mocy funkcjonuje w Polsce od 2018 r. Minione lata były okazją do oceny dotychczasowego funkcjonowania systemu i opracowania propozycji zmian, usprawniających jego działanie - podkreśla Arkadiusz Szymański, ekspert PTEZ - Celem rynku mocy jest zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej i zminimalizowanie długotrwałych przerw w dostawie energii.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zaproponowało zmiany w ustawie, aby zwiększyć stabilność Krajowego Systemu Elektroenergetycznego, a tym samym podnieść poziom bezpieczeństwa energetycznego całej gospodarki.

Nowa metoda naliczania. Wypełnienie unijnych wymogów emisyjności

W ramach nowelizacji zaproponowano uzależnienie stawki opłaty mocowej od profilu zużycia energii. Dzięki temu mają zyskać przedsiębiorstwa, które realizują pobór energii w sposób ustabilizowany np. w godzinach pozaszczytowych. Propozycje zawarte w nowelizacji mają pomóc odbiorcom w obniżeniu kosztów energii elektrycznej.

Zmiany w przepisach w obszarze emisyjności wynikają z konieczności dostosowania krajowego mechanizmu mocowego do unijnych postanowień rozporządzenia UE 2019/943 w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej. Dokonują one istotnego przemodelowania rynku mocy, które prowadzi do wykluczenia z uczestnictwa w nim jednostek wysokoemisyjnych od 1 lipca 2025 r. W myśl przepisów za takie uważa się instalacje emitujące powyżej 550g CO2/kWh i średniorocznie poniżej 350 kg CO2/kW. Przyszłe funkcjonowanie jednostek emitujących powyżej 550g CO2/kWh, które stanowią większość jednostek uczestniczących dotychczas w rynku mocy ma być przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych. Mając jednak na celu umożliwienie dalszych inwestycji i zachętę do redukcji zapotrzebowania w okresie szczytowym, wprowadzono elastyczne zasady umożliwiające chociażby konwersję jednostki posiadającej zawartą umowę mocową i niespełniającej limitu emisji na jednostkę spełniającą ten limit, poprzez zmianę technologii wytwarzania energii elektrycznej.

Przyjęte w tej nowelizacji rozwiązania to odpowiedź na propozycje i postulaty zgłaszane przez przedstawicieli sektora elektroenergetycznego, wskazujące na konieczność takiego konstruowania prawa, które nie tylko wspiera realizację inwestycji w energetyce i ciepłownictwie, ale również umożliwia podnoszenie rentowności i redukcję kosztów wynikających z rosnących cen emisji CO2 - podkreśla Arkadiusz Szymański, ekspert PTEZ - Należy z zadowoleniem przyjąć, że projektując prawo reagujemy na dynamicznie zmieniającą się sytuację na rynku krajowym i unijnym, odpowiadając na wyzwania, które decydują o bieżącym funkcjonowaniu przedsiębiorstw naszego sektora.

Źródło: Urząd Regulacji Energetyki - ure.gov.pl / Ministerstwo Klimatu i Środowiska - gov.pl

Czytaj również:
PTEZ

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2021
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE