ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIRERynek energii elektrycznej
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.





SERWIS INFORMACYJNY CIRE 24

Łódzka Kolej Aglomeracyjna zmniejszy opłaty za prąd uwzględniając energię z hamowania pociągów
11.12.2019r. 17:54

Łódzka Kolej Aglomeracyjna i PKP Energetyka podpisały porozumienie, które w rozliczeniu opłat za zużyty prąd uwzględni energię oddawaną przez pociągi podczas hamowania. Wpłynie to na obniżenie kosztów lokalnego przewoźnika i przyczyni się do redukcji emisji CO2.
Jak wyjaśniła w rozmowie z PAP rzeczniczka prasowa PKP Energetyka Katarzyna Koper, w nowym systemie rozliczeń między przewoźnikiem i dostawcą energii dzięki zamontowanym w pociągach ŁKA specjalnym licznikom będzie uwzględniana tzw. rekuperacja.

"Polega ona na odzyskiwaniu energii, która jest wytwarzana w procesie hamowania pojazdów szynowych. W ten sposób tworzy się obieg zamknięty. Dzięki temu, że ŁKA wyposaży swoje pociągi w specjalne liczniki, będziemy rozliczać rekuperowaną przez przewoźnika energię, uwzględniając wywarzaną przez pojazdy energię i odejmując jej wartość od faktury. W efekcie wpłynie to na obniżenie opłaty" - wyjaśniła Koper.

Dodała, że rekuperacja stanowi obecnie jedno z kluczowych narzędzi optymalizacji zużycia energii na kolei. W zależności od trasy, może ona dać oszczędność energii na poziomie 20-25 proc.

W przypadku ŁKA rekuperacja będzie uwzględniana w systemie rozliczeń z dostawcą energii od stycznia 2020 roku.

"Wdrożenie rekuperacji w oczywisty sposób opłaca się przewoźnikom kolejowym. Korzystamy z energii w ramach swoistego obiegu zamkniętego, dzięki czemu obniżamy koszty i jesteśmy bardziej ekologiczni. Dlatego cieszymy się, że współpracując z PKP Energetyka, możemy wdrożyć to rozwiązanie" - podkreślił prezes ŁKA Janusz Malinowski.
Dodał, że dzięki temu lokalny przewoźnik obniży koszty swojej działalności, przez co stanie się bardziej konkurencyjny.

Dodatkowo, w celu oszczędzania energii, pociągi ŁKA zostaną wyposażone w urządzenia do monitorowania zużycia energii. Pozwoli to na wprowadzenie w życie zasad eco-drivingu, czyli ekologicznej jazdy maszynistów, którzy tak jak kierowcy, mogą swoim stylem prowadzenia pociągu obniżyć zużycie energii. Dzięki temu można zaoszczędzić 5-10 proc. zużywanej energii.

Leszek Hołda z zarządu PKP Energetyka zaznaczył, że mniej energii zużywanej na kolei to krok do zwiększenia konkurencyjności branży. Przyznał również, że spółka zdaje sobie sprawę, iż niezbędna jest transformacja systemu zasilania kolei i oparcie jej na zielonej energii.

"Energia z rekuperacji jest swego rodzaju "kolejowym OZE", dlatego cieszy nas, że Łódzka Kolej Aglomeracyjna dołącza do grona przewoźników, który dzięki pełnemu "olicznikowaniu" pojazdów trakcyjnych będzie miał możliwość korzystania z systemu rekuperacji" - stwierdził.

Zaznaczono, że porozumienie ŁKA i PKP Energetyka wpisuje się w realizację założeń Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK). Inicjatywa branży kolejowej związana z wymianą wiedzy i pomysłów oraz realizacji projektów w zakresie efektywności energetycznej i gospodarowania zasobami ma w ciągu 10 lat obniżyć zużycie energii elektrycznej o 1,2 TWh.

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2020
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE